Kijk eerst lokaal, dan pas verder. Dat is de boodschap van de Utrechtse Euro, sinds ruim twee jaar de eigen ‘munt’ van de Domstad. Je kan ze kopen, verdienen, uitgeven en als ondernemer nu ook lenen. Deelnemers zijn enthousiast en zien hoe dit initiatief niet alleen goed is voor hun eigen omzet en de lokale economie, maar ook dat er zo een steeds groter netwerk ontstaat van bedrijven die met elkaar willen bijdragen aan een betere wereld.
Ondernemen is vooruitzien. Syriër Maher Mansour (41) is zes jaar in Nederland en heeft nu al drie kapperszaken, waarvan één aan de Amsterdamsestraatweg. ‘Ik zie meer kansen dan anderen en pak ze ook sneller.’
Door je eigen wijk wandelen met de onbevangen blik van een kind dat geen belemmeringen ziet, maar wel kansen voor geluk. Henri van der Vegt mag dat als geograaf graag doen. Waar kan Pijlsweerd mooier, rustiger? Of juist levendiger, avontuurlijker? ‘Pijlsweerd is al zeer de moeite waard, maar als je aandachtig rondloopt, ontdek je dat het soms nog beter kan.’
Een potje ping pong met een pita halloumi? Of een avondje jeu de boules met een plank de petanque? Verschillende Utrechtse horeca-ondernemers gaan voor het ‘food & fun’ concept, een eigentijdse combinatie van eten en drinken met een gezellig spelletje. ‘Niet meer ieder voor zich naar je mobieltje staren, maar met elkaar iets leuks beleven’, verklaart Huub van de Vecht, mede-eigenaar van de jeu de boules bar JEU, het succes.
Wanneer een dierbare is overleden, word je vaak verwezen naar een traditionele steenhouwer, voor een doorsnee grafsteen of een doodgewone urn. ‘Jammer’, vindt Leonie Brinks, die zelf juist heel persoonlijke herdenkingsplekken ontwerpt. Plekken die het verhaal van de overledene vertellen, als blijvend mooie herinnering voor de nabestaanden.
Wanneer Jorrit Noordhuizen als puber bij zijn opa in Havelte op bezoek was, keek hij daar uit op het mistroostige ‘nieuwe hart’ van dit Drentse brinkdorp. ‘Ooit was dit één groot groen veld,’ vertelde opa hem destijds. Maar inmiddels stond er een supermarkt en wat vergane bomen en was het verder één groot parkeerterrein: een komen en gaan van mensen die hier alleen maar hun boodschappen haalden. Noordhuizen vond het toen al niks.
De messing draaideur van het statige Concordiagebouw aan de Oudenoord was jarenlang gesloten voor publiek, maar nu staat deze open voor de talloze bezoekers van de meer dan 75 bedrijven die zich hier tijdelijk hebben gevestigd.
Bij het Utrechtse platform CrowdAboutNow draait investeren niet alleen om rentes en rendement, maar ook om betrokkenheid bij een nieuwe horecazaak of innovatief product. Oprichter Mark Laagewaard: ‘Je gaat een wederzijdse vertrouwensrelatie aan. En dat werkt.’
Er heerst een goede sfeer in de werkplaats van sociale onderneming echtWaar aan de Tweede Daalsedijk. Terwijl de chocoladebruine labrador Blondi kwispelend rondloopt, is een tiental mensen – elk met unieke talenten én met een beperking – geconcentreerd bezig met de productie van keramiek en textiel.
Het plezier van het fietsen overbrengen op kinderen, dat is de droom van Henri van der Vegt en Marius Dona. Beiden zijn fanatieke fietsers en zzp’ers in Pijlsweerd. Afgelopen zomer organiseerden de twee het eerste Bikefestival Noordse Park. Een opstap naar de eerste pumptrack in Utrecht en kansen voor nieuwe bedrijvigheid.
Je kent inmiddels airbnb wel – maar er is nu ook ‘carebnb’: een logeeradres bedoeld voor mensen die even niet zelfstandig thuis kunnen zijn en lichte zorg nodig hebben, bijvoorbeeld na een operatie of in een situatie waarin een mantelzorger even niet beschikbaar is.
Met dank aan het Ondernemersfonds Utrecht is ook deze wens werkelijkheid geworden: met trots en enthousiasme presenteren we vanaf nu Utrechtse Zaken ook online. Met het mooiste uit het magazine plus steeds weer nieuwe verhalen over dit buurtje vol bedrijvigheid. Utrechtse Zaken: altijd in de buurt!
Op een mooie zomerdag ligt een prachtig pontje aan de singelkade, ter hoogte van de Amsterdamsestraatweg, klaar voor vertrek. Een handvol mijmerende buurtbewoners en nieuwsgierige toeristen wandelt deze ‘overhaal’ op.
Hans Brouwer (47) is geen standaard ondernemer. Als een van de initiatiefnemers van Diamantweg Boeddhisme Utrecht is hij nauwelijks met financiën bezig. Laat staan met de winst. ‘Abonnementen, strippenkaarten, lidmaatschappen: daar doen we niet aan. Iedereen is welkom tijdens de meditaties en betaalt contributie naar draagkracht.’
Gewapend met naaimachine en strijkijzer is Thijs Kremers (27) dagelijks op De Klompenfabriek te vinden. Daar zet hij nu nog zijn eigen tassen in elkaar, maar door het internationale succes hoopt hij in een paar jaar uit te groeien tot een grote ontwerpstudio.
Aan de Weerdsingel Westzijde vind je een van de meest markante bedrijfsverzamelgebouwen van de stad: De Klompenfabriek. Ooit, begin vorige eeuw, zat in het pand een heuse klompenhandel.
Wist je het al? Dankzij internet ben je de uitgever van jouw hoogsteigen superleuke bedrijfsinformatie.
Je vindt Utrechtse Zaken niet alleen online, maar ook als magazine. Blader door deze speciale editie, vol met lekkere restaurants uit de buurt!