Ondernemersverhalen pijlsweerd - oudenoord
Verhalen overzicht

Crowdfunding in Utrecht

De kracht van betrokken investeerders

Bij het Utrechtse platform CrowdAboutNow draait investeren niet alleen om rentes en rendement, maar ook om betrokkenheid bij een nieuwe horecazaak of innovatief product. Oprichter Mark Laagewaard: ‘Je gaat een wederzijdse vertrouwensrelatie aan. En dat werkt.’

Datum: 27-3-2019
Tekst: Amanda Verdonk
Beeld: Nadine van den Berg

 
Delen
Muziek lokaal

’Het gros van de leuke zaken in Utrecht is door ons gecrowdfund’

Met een prachtig uitzicht over de Weerdsluis en de zoete klanken uit de vleugelpiano is het goed toeven bij het Muzieklokaal aan de Bemuurde Weerd OZ. Mark Laagewaard, oprichter van CrowdAboutNow, bestelt een ijsthee van ThijsTea, gemaakt van ‘gered fruit’ dat anders zou worden weggegooid. ‘Ook door ons gecrowdfund’, zegt hij trots. In negen jaar tijd zijn bijna 700 campagnes via het crowdfundingplatform gevoerd, waarvan 80% het streefbedrag haalde. Veel nieuwe horecazaken die de laatste jaren in Utrecht het daglicht zagen, zoals Behind Bars, de Boekenbar, Broei, Kantien, Kromme Haring en Syr hebben hun financiering via CrowdAboutNow bij elkaar gekregen. ‘Het gros van de leuke zaken in Utrecht is via ons gecrowdfund’, zegt Laagewaard met een knipoog. ‘En als we ergens gaan eten of drinken doen we dat natuurlijk op één van deze locaties.’

 

Luchtig
‘Het Muzieklokaal is nu twee jaar open en draait goed,’ vertelt eigenaar Sanne van Buuren. Samen met Talitha Verheij besloot zij om het roer om te gooien, hun kantoorbanen vaarwel te zeggen en een geheel nieuw concept te starten: een café met klassieke liveconcerten. Want ‘gek genoeg’ bestond dat nog niet. ‘De klassieke sector heeft een beetje een elitair en stoffig imago’, legt ze uit. ‘Jonge mensen kunnen de muziek heus wel waarderen maar willen niet drie uur lang stil zitten in een concertzaal. Wij willen klassieke muziek op een luchtige manier brengen.’ En daarom programmeert het Muzieklokaal twee keer per week een gratis concert midden in het café. Zo kun je er luisteren naar huismusicus James Oesi op de contrabas of naar het vrolijke duo Beth & Flo op de piano.

Niet alleen geld
Van Buuren en Verheij hadden natuurlijk geld nodig om hun droom waar te maken, maar bij een bank aankloppen had geen zin. ‘We hadden nog geen staat van dienst als horecaondernemer, maar beschikten wel over een uitgebreid netwerk.’ En juist voor succesvolle crowdfunding is een betrokken netwerk essentieel. De eerste investeringen kwamen van vrienden en familie en de kring net daarbuiten, maar al snel kwamen daar ook anderen bij, zoals mensen met een hart voor Utrecht, uit de klassieke sector en ondernemers die gewoon een goede kans zagen. ‘Op een gegeven moment zagen we de eerste bedragen binnenkomen van mensen die we niet kenden, dat vonden we zó leuk!’ In totaal haalden de dames 121.100 euro op, meer dan de gewenste 100.000 euro. In de zomer van 2015 konden ze aan de slag. Het pand aan de Bemuurde Weerd moest verbouwd worden, maar het contact met de aannemer verliep stroef. ‘Eén van de investeerders heeft ons daarbij enorm geholpen en zijn zoon werd ook nog eens onze eerste floor manager. Zo hebben wel meer investeerders ons niet alleen met geld, maar ook op andere manieren ondersteund.’

Idealistisch
Het Muzieklokaal heeft inmiddels de helft van het opgehaalde bedrag terugbetaald en houdt de investeerders nog altijd actief betrokken. Crowdfunden is dus meer dan alleen een financiële transactie. Laagewaard: ‘De financiële motivatie staat bij ons niet centraal, het gaat om het netwerk dat je opbouwt. Je blijft in gesprek met je investeerders en gaat een wederzijdse vertrouwensrelatie aan. En dat werkt.’ Crowdfunding is ook duurzaam en goed voor de stad, vindt Laagewaard. ‘Kleine ondernemers zijn vaak idealistischer dan welke corporate dan ook. We vergeten vaak dat zij het hart en het verstand zijn van iedere zichzelf respecterende stad. Utrecht mag daar best wel wat trotser op zijn.’

Geen addertjes
Bij Loaded, aan het begin van de Amsterdamsestraatweg, kun je terecht voor kwalitatief festival food: een kimchi burger, smoothiebowl, gepocheerde eieren, shakes of ‘loaded’ fries (friet met van alles erbij). Zoals je dat vindt op de betere festivals, maar ook in de straten van Zuid-Korea, Hawaii of Israël. Festivalfood meets streetfood dus. Oprichters André, Jeffrey, Sander en Simon hebben ervaring met festivalfood én richtten restaurant Kantien in de buurt Welgelegen op. Net als Kantien kwam ook Loaded tot stand dankzij een succesvolle campagne via CrowdAboutNow. Jeffrey de Vries: ‘Met hen heb je geen geouwehoer, ze zeggen waar het op staat. Bij banken heb je altijd het gevoel dat er een addertje onder het gras zit. Bij crowdfunding heb je ook valkuilen, maar de organisatie is daar heel open en eerlijk over.’

 

 

 

 

Utrechtse Zaken is tot stand gekomen met financiƫle ondersteuning van het Ondernemersfonds Utrecht