Coaches en trainers hebben hun offline praktijkruimte moeten inruilen voor online videogesprekken met klanten. Met een online trainingsplatform kun je grotere groepen bedienen én persoonlijke aandacht bieden. De Utrechtse ondernemer Jerry Tieben bouwde zelf zo’n trainingsplatform en zag zijn klantenbestand vorig jaar verdriedubbelen.
Datum: 04-02-2021
Tekst: Amanda Verdonk
Beeld: Nadine van der Berg
’Veel mensen zijn door corona gedwongen om online te gaan’
‘Tarotkaartenlezers, psychologen, relatietherapeuten, taaltrainers, schilders, yogadocenten, hondentrainers, businesscoaches, maar ook in-company-trainers van grote bedrijven.’ Jerry Tieben somt een behoorlijk divers lijstje aan klanten op dat hij met zijn online leeromgeving CourseFlow bedient. Toen vorig jaar de coronacrisis uitbrak zat deze groep ondernemers met de handen in het haar. Omdat een fysieke ontmoeting niet meer mogelijk is, moesten zij in rap tempo een alternatief vinden voor hun trainingsruimte, atelier of sofa.
Persoonlijk
Tieben: ‘Veel mensen zijn door corona gedwongen om online te gaan. Dan kun je net zo goed proberen om een grotere groep klanten aan te boren, buiten je eigen netwerk of regio.’ Tieben bouwde twee jaar lang aan zijn online leeromgeving en lanceerde die in 2018. Na een opstartperiode was hij er vorig jaar helemaal klaar voor om driemaal zoveel klanten aan te kunnen. Omdat hij drie zelfstandigen inhuurt, is hij zelf maar anderhalf uur per dag bezig met het beantwoorden van klantvragen. Dat wil niet zeggen dat hij nu lui achterover rust. ‘Ik denk dat ik tachtig procent van mijn klanten wel eens persoonlijk heb gesproken. De opstart kost de meeste tijd, dus ik heb ook veel adviesgesprekken met klanten die samen hun leeromgeving willen inrichten.’
Inkomen zonder veel energie
Maar uiteindelijk levert die tijdsinvestering juist tijdswinst op, meent Tieben, niet alleen voor hem maar ook voor zijn klanten. ‘Als de cursus eenmaal gebouwd is, dan ben je alleen nog maar tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen tussendoor en wellicht enkele live-sessies. Een online training levert je zo inkomen op zonder dat het je veel energie kost.’ De deelnemers bekijken de lesstof in hun eigen tijd en kunnen vragen stellen via het platform of tijdens live-sessies. De trainer kan de voortgang van alle deelnemers in de gaten houden, vragen beantwoorden en mensen helpen die achterblijven. Daardoor kun je dus niet alleen heel efficiënt grote groepen bedienen maar ook nog altijd persoonlijke aandacht en maatwerk bieden.
Hobby
Tieben heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Hij studeerde medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken aan het hbo, maar was zo goed in het bijvak webdesign dat hij werd gevraagd om Photoshop- en webdesign-docent te worden. ‘Toen ik voor mezelf begon als webdesigner zat ik na drie maanden al vol. Ik bedacht een website-in-een-dag-formule voor coaches, trainers en adviseurs. Dat ging heel goed en ik kon daarmee overstappen van een uurtarief naar een projectprijs. Maar het werd al snel te gestandaardiseerd en daarmee was de lol er voor mij af. Ik ontdekte dat online trainingen voor mijn klanten een goed marketinginstrument zijn, maar daar was toen nog geen geschikt Nederlandstalig platform voor.’
Voorproefje
Dé gouden tip is wat Tieben betreft dat je je potentiële klanten een voorproefje moet bieden. Denk aan een webinar of een eerste les gratis. ‘Een relatietherapeut kan bijvoorbeeld een les ‘luisteren naar je partner’ gratis aanbieden. Doordat je klanten in zo’n les vragen laat stellen en iets over zichzelf laat vertellen, ontstaat een gesprek. Als je weet waar ze mee worstelen in hun relatie, kun je bijvoorbeeld aanbieden daar eens over te bellen. Zo kun je klanten via de leeromgeving warm maken voor live contact en mogelijk nog meer voor ze betekenen.’ De manier waarop je klanten werft, hangt ook sterk af van de prijs van je cursus, aldus Tieben. ‘Je kunt niet verwachten dat mensen zomaar honderden euro’s uitgeven. Bij een cursus van een paar tientjes kun je wel volstaan met Facebook-advertenties, maar als je cursus duurder is, dan heb je meer overtuigingskracht nodig en moet je misschien ook een belletje of webinar plannen zodat mensen je even persoonlijk vragen kunnen stellen.’
Groeiwens
Ondanks dat de basis af is, blijft CourseFlow in ontwikkeling. ‘Als we merken dat klanten behoefte hebben aan bepaalde functies, dan doen we ons best om daaraan tegemoet te komen.’ Daarnaast wil Tieben CourseFlow in andere talen gaan aanbieden. ‘Mijn doel voor dit jaar is om partners in andere landen te vinden die daar de klantsupport in de eigen taal kunnen doen.’ In de IT-wereld is het niet ongebruikelijk dat kleine platforms worden opgeslokt door grote techbedrijven, verwacht Tieben dat ook? ‘Ik sluit het niet uit, en ik heb zeker wel een groeiwens. Maar ik hou van de vrijheid van het ondernemen en ik werk ook liever met zelfstandigen dan met medewerkers, zodat je flexibeler kunt groeien.’