Een lastige straat. Een heerlijke straat. Een straat met duizend gezichten. Met een Napoleontische geschiedenis. Met meer dan veertig verschillende culturen. Met ondernemingen die daar een afspiegeling van zijn. En met een ondernemersvereniging die graag een verbindende rol wil spelen in een ingewikkeld krachtenveld. Kortom: de Amsterdamsestraatweg. ‘Je kan de hele wereld hier vinden’, zegt voorzitter Arvid Dam.
Datum: 12-04-2019
Tekst: Eddy Steenvoorden
Beeld: Nadine van den Berg
‘Ondernemersvereniging #ASW030 maakt eenheid van diversiteit…’
Omgekeerd weet ook de hele wereld de Straatweg te vinden, nou ja, bezoekers komen in ieder geval van heinde en verre, weet Arvid. Hij is al een jaar of vijf voorzitter en kent de Straatweg als zijn broekzak, zowel de charmes als de problemen. ‘De Straatweg is uniek, met een enorm verzorgingsgebied. Mensen komen uit het hele land om hier naar de afro-kapper te gaan of boodschappen te halen in de Chinese supermarkt. Die diversiteit vind ik gaaf en passend bij een flinke stad als Utrecht.’
Samen sterker
Die populariteit heeft ook een keerzijde: de verkeersdrukte. Daarover gaat het dan ook geregeld tijdens gesprekken van #ASW030 met de gemeente, raadsleden en ondernemersverenigingen als Centrummanagement (binnenstad), Smaragdplein (Hoograven) en De Klop (Overvecht). ‘Die samenwerking met andere verenigingen vind ik nuttig, samen sta je sterker, zeker wanneer het gaat om kwesties waar alle ondernemers mee te maken hebben, zoals verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Samen vormen we ook een klankbord voor de gemeente over het beleid.’
Ruwe diamant
Jawel, hij weet dat niet altijd alles koek en ei is, dat overlast bijvoorbeeld een spelbreker kan zijn als het om een prettige sfeer gaat. De gemeente hanteert dan ook al een aantal jaren een intensieve aanpak om de leefbaarheid te stimuleren. Maar de ruwe diamant laat zich lastig slijpen en blijft weerbarstig ondanks allerlei verbeterplannen die er op werden losgelaten. ‘Ook die rauwe kant hoort bij de Straatweg, we passen in geen enkel hokje. Er kunnen uiteraard altijd dingen beter, maar gras gaat echt niet harder groeien wanneer je eraan trekt.’
Imago
Hij waardeert de inspanningen van de gemeente, maar kent ook de huiver van ondernemers die bij veranderingen vrezen voor hun inkomsten. ‘Dat is een ingewikkeld krachtenveld. De gemeente probeert heel erg te sturen, maar je kan ook te dicht bovenop de ontwikkelingen willen zitten. Trouwens, wanneer je de Straatweg van nu vergelijkt met die van twintig jaar geleden, gaat het een stuk beter. Het is alleen jammer dat het imago nog achterloopt op de realiteit.’
Trotse ondernemers
Eén ding staat voor hem als een paal boven water: alle ondernemers zijn trots op hun zaak en onderling kunnen ze het goed vinden. ‘Ik probeer iedereen bij onze activiteiten te betrekken. We kiezen bijvoorbeeld bewust voor het vieren van het Suikerfeest én voor het vieren van christelijke feestdagen. Zo maak je eenheid van diversiteit.’
Ontdekkingsreis
Alle ondernemers laten ook graag zien wat ze in huis hebben, bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse ‘Expeditie de Straatweg’. Bezoekers kunnen tijdens dat evenement spelenderwijs kennismaken met andere culturen en hun producten. ‘Voorbijgangers staan vaak voor een gevel en denken dan ‘mwahh’. Maar als ze eenmaal binnen staan, maken ze kennis met een wereld die ze fantastisch vinden. Het publiek kan tijdens de expeditie echt op ontdekkingsreis, het is een belevenis en een mooie manier om verbindingen tot stand te brengen.’
Uitdijend centrum
Hij ziet het centrum van de stad geleidelijk uitdijen richting Straatweg via de Kaatstraat, waar steeds meer winkels verschijnen. Concurrentie? ‘Ben je gek, ik vind het een logische ontwikkeling, want de druk op de binnenstad wordt alleen maar groter. Pijlsweerd wordt inderdaad steeds meer centrum. Hoe meer winkels, hoe leuker het hier wordt!’
En heeft de voorzitter van #ASW030 nog een advies aan nieuwe winkeliers in de Kaatstraat? ‘Jawel: verenig je. Werk samen. Samen bereik je meer, echt.’