Ondernemersverhalen pijlsweerd - oudenoord
Verhalen overzicht

De voordelen van zelfstandigheid

Slijterij als een snoepwinkel

Als je het pand van Bottles & Booze nadert, zie je al meteen dat dit geen doorsnee slijterij is. Grote, opvallende letters nodigen je uit om de drankenzaak aan de Oudenoord binnen te stappen. Vooral doen, want eenmaal binnen ontdek je een wereld vol verhalen. Waar grote ketens allemaal hetzelfde vertellen, verrassen de gepassioneerde eigenaren je hier met hun eigen vondsten.

Datum: 17 juli 2019
Tekst: Peter Bronsgeest
Beeld: Nadine van den Berg

 
Delen
Bottles & Booze

‘Minder drinken, maar wel beter drinken – dat is de trend’

Samen met haar man Sam ontdekte Nathalie Boitel nu bijna drie jaar geleden dit karakteristieke pand aan de Oudenoord, pal naast de Albert Heijn. ‘We zagen het, we hoorden dat het al jaren leeg stond en we begrepen er helemaal niets van. Want waarom zat hier geen slijterij? Het was voor ons een buitenkansje: vlakbij de binnenstad en op een plek waar veel mensen komen. We zijn een mooie aanvulling op de supermarkt naast ons, want daar vind je het voordelige flesje, terwijl je voor de betere dranken of cadeaus bij ons moet zijn…’
 
Alles geproefd
Ook tijdens ons gesprek stappen veel mensen de winkel binnen. En niet alleen voor een mooie fles, maar ook voor een praatje. ‘Een slijterij moet in mijn ogen gezelligheid uitstralen’, vindt Nathalie. ‘We hebben de zaak ingericht met veel natuurlijke materialen. Houten wijnvaten, stoere planken en lederen stoelen zorgen voor een warme uitstraling. Een sfeer waarin je op je gemak rond kunt kijken en je keuze kan maken. En wil je wat vragen, kunnen wij je helpen, want anders dan bij de bekende ketens weten wij wat er in de schappen staat. Van de wijnen kan ik trouwens zelf gerust zeggen dat ik ze vrijwel allemaal geproefd heb. Mijn voorkeur gaat uit naar de rode, maar ik vind het belangrijk dat we alles proeven en kennen. Dus wij weten écht wat we je kunnen aanbevelen.’

Interview Ondernemersfonds Utrecht

Inspelen op trends
Juist de zelfstandigheid biedt volgens Nathalie veel voordelen. ‘Wij kunnen ons eigen assortiment samenstellen en snel inspelen op trends. Een franchisenemer van een keten moet eerst langs tweehonderd mannetjes voor hij iets nieuws kan introduceren, wij kunnen het direct. Daarom luisteren we vooral goed naar onze klanten. Als er in korte tijd drie keer om een bepaalde fles wordt gevraagd, gaat er bij ons vanzelf een belletje rinkelen. En zo lopen we nu voorop met cocktails en speciaalbieren, waar veel vraag naar is. De IPA bieren zijn bijvoorbeeld ongekend populair. En we hebben een groot assortiment non-alcoholica, zoals luxe limonades en alcoholvrije bieren, wijnen en gins. Want minder drinken, maar wél beter drinken – dat is een trend die echt doorzet. En daarvoor moet je juist bij ons zijn.’
 
Snoepwinkel
‘Voor veel van de klanten is onze slijterij meer een soort snoepwinkel’, vervolgt Nathalie. ‘De Utrechter is gastronomisch onderlegd: we houden hier van lekker en goed eten en drinken. Voor veel mensen geldt ook, wanneer ze moeten kiezen tussen een nieuw kledingstuk of zichzelf trakteren op een goede fles, dat ze toch voor dat laatste kiezen. Daarin wijzen wij hen graag de weg.’

Oudenoord 3 
3513 EG  Utrecht
www.bottlesandbooze.nl

 

 

 

 

 

 

Utrechtse Zaken is tot stand gekomen met financiƫle ondersteuning van het Ondernemersfonds Utrecht