Ondernemersverhalen pijlsweerd - oudenoord
Verhalen overzicht

De Fietskoerier Utrecht

Transport met een glimlach

Vanaf zijn vierde ging hij al op fietsvakantie. ’Eerst in de bolderkar, later op mijn eigen fietsje.’ Tobias Molenaar is mede-eigenaar van De Fietskoerier Utrecht, het duurzame alternatief voor de bestelbus. Vanaf de Weerdsingel WZ vervoert hij samen met inmiddels zo’n 40 fietskoeriers pakketten door de stad én de rest van het land.’ Goed voor het milieu, altijd betrouwbaar en heel persoonlijk.’

Datum: 26 -09- 2018
Tekst: Peter Bronsgeest
Beeld: Nadine van den Berg

 
Delen
Fietskoeriers in beeld

’Alle bestelbusjes de stad uit’

’Transport per fiets heeft de toekomst,’ vertelt Molenaar - zelf de ultieme fietsliefhebber, die zijn studie sustainable development nu al acht jaar een vervolg op twee wielen geeft. ’Bestelbusjes verstoppen de stad, hebben parkeerruimte nodig en vervuilen. Wat ons betreft gaan al die busjes zo snel mogelijk de stad uit. Nee, dan fietskoeriers: wij vervoeren je pakket duurzaam en vliegensvlug naar de eindbestemming. Ook naar de rest van het land, want voor de lange afstand brengen onze koeriers de zending naar een hub aan de rand van de stad. Een autokoerier brengt je pakket vervolgens naar de rand van één van de 29 andere grootste steden en daar neemt een fietskoerier het weer over. En dat allemaal op dezelfde dag – en altijd met een glimlach,’ aldus Molenaar.

Slimste routes
In de ‘vertrekhal’ aan de Weerdsingel WZ is het een komen en gaan van koeriers. Ze hebben zichtbaar plezier in hun werk. ’Gemiddeld fietst iedere koerier zo’n 125 km op één werkdag,’ weet Molenaar. ’En we rijden met alle weersomstandigheden. Als heel Nederland plat ligt vanwege storm of sneeuw, maken onze jongens en meisjes het verschil. Altijd veilig, want snelheid maken we vooral door de slimste routes te kiezen. We willen niet alleen goede service bieden aan onze klanten, maar ook goed omgaan met onze mede-weggebruikers.’

Veilig tot aan de voordeur
’We vervoeren bovendien alles,’ vervolgt Molenaar. ’Van een belangrijke brief tot en met een loodzware lading. Dat laatste doen we bijvoorbeeld voor een bouwbedrijf: als op één van de bouwlocaties extra schroeven, gereedschappen of zelfs balken nodig zijn, hoeven ze daar nu niet iedere keer een bus voor de stad in te sturen. Wij vervoeren tot wel 300 kg en zijn al bezig met een transportfiets die 600 kg aankan. Apotheken en ziekenhuizen zijn een andere groeimarkt. Medicijnen afleveren vraagt om betrouwbaarheid – je wilt niet dat je klant per ongeluk de verkeerde pillen thuisbezorgd krijgt. Bij ons geen ingewikkeld sorteerproces, maar veilig vervoer tot aan de voordeur. En daar zijn steeds meer opdrachtgevers blij mee. Een groot verschil met reguliere vervoersbedrijven, die tegenwoordig ook vaker transportfietsen inzetten. Dat zien we trouwens niet als bedreiging, maar als een heel positieve ontwikkeling. Hoe meer duurzame kilometers, hoe beter.’

 

Opgewarmd aan de slag
Terwijl één van de koeriers even snel een banaan eet, vult een collega zijn fietstas. ’Onze koeriers willen trappen,’ vertelt Molenaar. ’Een elektrische fiets zou voor de meesten een belediging zijn. Ze houden van het fietsen en ze zijn in topconditie. Eén van hen woont helemaal in Amsterdam. En wat denk je? Als het even kan komt hij met de fiets op zijn werk.’ Lachend: ’Prima natuurlijk, dan is hij in ieder geval lekker opgewarmd als hij aan de slag gaat.’

Meer weten?
De Fietskoeriers Utrecht
Weerdsingel WZ 18

info@defietskoerierutrecht.nl
www.defietskoerierutrecht.nl

 

 

 

 

 

 

Utrechtse Zaken is tot stand gekomen met financiƫle ondersteuning van het Ondernemersfonds Utrecht