In poppodium EKKO krijgen vele talenten de ruimte om zich te ontwikkelen. Niet alleen aanstormende (inter)nationale acts, ook regionaal talent en interessante danceconcepten krijgen de kans om door te groeien naar de grotere podia, aldus directeur Marlies Timmermans. Daarnaast drijft het podium op de ruim 150 vrijwilligers die alle ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
Datum: Jaargang 01 | Nummer 01
Tekst: Amanda Verdonk
Beeld: Nadine van den Berg
‘Publiek en artiest zijn steeds vaker op zoek naar bijzondere ervaringen’
Utrecht investeert al jaren in muziek met als belangrijkste recente daad de bouw van TivoliVredenburg. Samen met De Helling, EKKO, dB’s en ACU is er daardoor voor uitvoerende musici in ieder stadium van hun ontwikkeling een uitgelezen podium. ‘Poppodium EKKO onderscheidt zich als doorbraakpodium en innovator’, aldus directeur Marlies Timmermans. ‘De aankomende nationale en internationale top, het beste lokale en regionale talent en interessante danceconcepten krijgen bij EKKO de kans zich te ontwikkelen en door te groeien naar de grotere podia. Ook is er ruimte voor gevestigde of invloedrijke helden die nog steeds relevant zijn en zichzelf telkens opnieuw uitvinden.’ Een van de ambities van EKKO is ook om popcultuur in de volle breedte te presenteren, door middel van onder andere lezingen, documentaires en exposities. ‘Daarmee kunnen we de herkomst, urgentie en context van popmuziek nog meer duiden. En soms willen we reflecteren op maatschappelijke ontwikkelingen en trends.’
Bijzondere ervaringen
Behalve in het authentieke pand aan de Bemuurde Weerd programmeert EKKO ook op verschillende andere podia zoals Kargadoor, Houtzaagmolen De Ster, ACU en dB’s of incidenteel op bijzondere plekken in de stad zoals in het Zijdebalen-theater en de Metaalkathedraal. ‘We spelen daarmee in op de trend dat zowel publiek als artiest steeds vaker op zoek zijn naar bijzondere ervaringen. We bereiken daarmee ook een groter publiek en laten hen niet alleen kennis maken met muziek maar ook met de stad Utrecht. En de leeromgeving voor onze medewerkers en vrijwilligers breiden we hiermee uit.’
Een van de kerntaken van een poppodium is het bieden van speelplekken aan beginnende artiesten. ‘Meer nog dan bij andere kunstvormen is in de popsector de instroom van nieuw talent enorm van belang om een vitaal muziekklimaat te behouden. Het verloop is groot en alleen een relatief kleine groep artiesten kan hun carrière jarenlang voortzetten. Bovendien zorgt jong talent ook voor nieuw publiek.’
Talentprogramma’s
EKKO biedt naast verschillende talentprogramma’s, (voor)programma’s en een podium voor album-presentaties ook ontwikkelingskansen voor talenten achter de schermen. Zo krijgen jonge organisatoren de ruimte om zelf concepten te ontwikkelen. Inmiddels wordt ruim de helft van het totale danceaanbod in EKKO door externe organisatoren georganiseerd, en zijn er verschillende concertconcepten ontwikkeld door externe promoters.
En ook achter de schermen biedt EKKO een leeromgeving voor jonge professionals. ‘Door een actief wervings- en selectiebeleid hebben we momenteel een bestand van ruim 150 vrijwilligers. Op verschillende plekken in de organisatie is er ruimte voor vrijwilligers om zich te ontwikkelen, denk aan programma-assistentie, marketingondersteuning, managementondersteuning, stagemanagement, licht- en geluidstechniek, expositiemedewerkers, productievoorbereiding enzovoorts.’