Ondernemersverhalen pijlsweerd - oudenoord
Verhalen overzicht

Het Zeeplokaal kiest bewust voor interactie:

Ambachtelijke zeep, eigentijdse marketing

In LOU Oudenoord huist sinds begin vorig jaar Het Zeeplokaal. Oprichter Thijske Noordhoek maakt en verkoopt er handgemaakte natuurlijke zeep, allemaal vegan, palmolievrij en ‘cruelty free’. En niet onverdienstelijk: inmiddels zijn er bijna twintig verkooppunten in Nederland en België en ook online vinden haar zepen gretig aftrek.

Datum: 3 mei 2019
Tekst: Mirjam Bedaf
Beeld: Nadine van den Berg

 
Delen
zeep utrecht

‘Online zeepupdates en een kijkje in de keuken bepalen mede ons succes...’

‘Een paar jaar geleden was ik helemaal klaar met die ellenlange, onbegrijpelijke ingrediëntenlijsten op de producten in mijn badkamer’, vertelt Noordhoek. ‘Ik wilde volledige controle over de middeltjes waarmee mijn huid dagelijks in aanraking komt. Ik ging – in eerste instantie puur voor mezelf – de keuken in om wat te experimenteren. Mijn eerste zeep maakte ik in een cakeblik, dat was begin 2017.’ Inmiddels is het wel iets professioneler geworden. Ze vond een atelier in LOU Oudenoord, de voormalige Hogeschool Utrecht, waar ze haar bestellingen kan verwerken en op haar laptop kan werken, maar waar ze ook de zeep kan maken.
 
Geen gewone zeep
Het Zeeplokaal maakt acht verschillende zepen, waaronder twee haarzepen, een scrubzeep met havermout, een gezichtszeep met zwarte actieve kool en tea tree-olie, en een huishoudzeep. Alle deze zepen zijn goed voor Moeder Natuur. Noordhoek: ‘De producten zijn plantaardig en volledig vegan. De zeep is vrij van sulfaten zoals SLS en SLES, en de ingrediënten zijn zo veel mogelijk biologisch. Bovendien gebruiken we geen palmolie vanwege het negatieve effect van de palmolie-industrie op de natuur.’

Verduurzamen
Hoe verklaart Noordhoek het succes van haar zepen? ‘Er zijn steeds meer mensen die bewuster omgaan met waar hun kleding vandaan komt, wat ze eten en wat ze op hun huid smeren. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor de natuur. Het overstappen op natuurlijke zeep past in die trend en is een eenvoudige manier om je huishouden te verduurzamen. Geen plastic verpakkingen, geen palmolie en geen kunstmatige toevoegingen’, legt ze uit.

 

Actief op social media
Noordhoek is heel actief op social media: een Instagramaccount (@zeeplokaal) met professionele foto’s, een Facebookpagina, een website met blog en een nieuwsbrief met ‘zeepupdates’. Ze besteedt iedere dag wel een paar uur aan haar kanalen: een nieuwe foto op Instagram, een blog met tips of een kijkje in de keuken. Ook neemt Noordhoek de tijd voor interactie met haar volgers en klanten. ‘Ik reageer op hun opmerkingen., vertelt ze. ‘Soms bedanken mensen me voor de levering, delen ze hun ervaringen met de zeep of vragen ze om tips. Ik probeer altijd te antwoorden. Dat is een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf en dat is ook één van de belangrijke redenen waarom mensen bij een klein, lokaal bedrijf kopen. En uiteraard vind ik die wisselwerking superleuk, anders was ik er niet aan begonnen.’

Nieuwe stappen
Juist die combinatie van al deze verschillende werkzaamheden, het zelf zeep maken, social media, marketing, online bestellingen, vindt Noordhoek het aantrekkelijkste aan haar bedrijf. Toch gaat ze binnenkort een aantal zaken uitbesteden. ‘Inmiddels krijg ik zo veel aanvragen, ook van verkooppunten die grote aantallen tegelijk bestellen, dat ik me aan het beraden ben op nieuwe stappen. Hoe dit precies gaat uitpakken weet ik nog niet, maar dat Het Zeeplokaal doorgaat met het maken van natuurlijke zeep is een ding dat zeker is.’

 

 

 

 

 

 

Utrechtse Zaken is tot stand gekomen met financiƫle ondersteuning van het Ondernemersfonds Utrecht