Grafisch ontwerper Joost van Vredendaal (27) maakt identiteiten voor print, online en digitale producties, maar ook tatoeages en gouden juwelen. Zijn werkwijze: niet alles vastleggen, maar ruimte behouden om een concept of product zich te laten ontwikkelen. Dat kan je uiteindelijk meer opleveren.
Datum: Jaargang 01 | Nummer 01
Tekst: Amanda Verdonk
Beeld: Nadine van den Berg
Waarom heb je ervoor gekozen eigen ondernemer te worden?
Ik begon met een vaste baan die ik combineerde met zelfstandig ondernemerschap. Naarmate mijn klantenkring groter werd en het aantal opdrachten toenam, besloot ik volledig voor mezelf te gaan werken. Ik vind het prettig om niet gebonden te zijn aan vaste tijden, dat maakt de werkweek interessanter en flexibeler. Hierdoor kun je freelance opdrachten ook gemakkelijker combineren met vrij werk. Ik vind het fijn dat je als zelfstandig ondernemer zelf de verantwoordelijkheid draagt van zowel ontwerp- als zakelijke beslissingen.
Wat maakt jouw dienst/product uniek?
Ik denk dat INITIAAL grafisch ontwerp uniek is door de persoonlijke aandacht en de gelijkwaardige opstelling ten opzichte van opdrachtgevers. Tijdens sessies met de opdrachtgever kan iedereen ongegeneerd zijn gedachtes uitspreken waardoor de beste ideeën ontstaan. Op deze wijze verloopt een project van begin tot eind op een goede manier, en dat is in het eindresultaat zichtbaar. Niet voor niets is hierom mijn favoriete werkterm ‘vloeibaar’. Het betekent dat niet alles vast staat. De ruimte om een concept of product zich te laten ontwikkelen tijdens het (ontwerp)proces is essentieel. Niet alleen omdat omstandigheden kunnen veranderen. Het herzien of heruitvinden van iets kan je meer opleveren dan de opdrachtgever of ik aanvankelijk dachten.
Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Een lastige vraag, omdat dit elk jaar anders kan zijn in de vluchtige maatschappij waarin we leven. Als ik dan toch een gok moet doen: ik zie mijzelf wel in een designcollectief werken. Samen met verschillende disciplines kunnen we dan opdrachten van concept tot eindresultaat bedenken en ontwerpen. Ik stel mij voor dat dit heel uiteenlopende club vakmensen kan zijn. Van industrieel ontwerpers tot journalisten en van marketeers tot architecten.
Waarom koos je voor een werkplek in De Klompenfabriek?
De ongedwongenheid vind ik het fijne aan deze werkplek. Het is een goede plek om opdrachtgevers te ontvangen en ik zit hier tussen verschillende disciplines op de werkvloer. Hierdoor heb je gesprekken die niet over mijn vakgebied gaan maar die mij wel inspireren.
Wat is jouw favoriete plek in Oudenoord - Pijlsweerd?
Mijn favoriete plek in de buurt is tattooshop Skinart. Hier kom ik al jaren en heb ik mijn vaste tatoeëerder die ik telkens mag verrassen met nieuwe ontwerpen.
Wat is jouw ultieme tip voor ondernemers?
Wat mij erg heeft geholpen is een breed netwerk. Als ik zelf iets niet kan of weet, is er altijd wel iemand die ik om advies kan vragen of die ik bepaalde werkzaamheden kan laten uitvoeren. Ook regelmatig sparren met vrienden (die toevallig ook veelal grafisch ontwerpers zijn) over bedrijfsmatige zaken helpt mij om inzicht te krijgen in mijn manier van werken en hoe dit verder te ontwikkelen. Ook denk ik dat je altijd oprecht moet zijn naar je opdrachtgevers. Als iets onduidelijk is in de afspraken of je hebt ergens geen kennis van, wees hier dan ook helder en eerlijk in.