Pijlsweerd tintelt van de creativiteit. Neem nou Pascal Bier en Arno de Jong uit de Otterstraat. Samen runnen ze een ‘full service bureau voor visuele communicatie’: PAAR, een samensmelting van de eerste lettergrepen van hun voornamen. En niet alleen dat, ook buiten werktijd vormen de twee een paar.
Datum: Jaargang 01 | Nummer 02
Tekst: Eddy Steenvoorden
Beeld: Nadine van den Berg
‘We leggen de artistieke lat hoog voor onszelf’
‘Creative’ staat er in het Engels onder beide namen op hun strakke website. En dan is Arno ook nog eens ‘producer’ en Pascal ‘photographer’. PAAR kan visueel zowat alles, van het maken van spannende foto’s tot het verzorgen van complete campagnes. In de praktijk is de taakverdeling minder strikt dan de website suggereert. Goed, Arno is wat meer to-the-point en werpt zich doorgaans op de communicatie met klanten, dromer Pascal heeft vaker een camera om de nek. ‘Maar samen bepalen we het beeld en de compositie, onze kracht schuilt echt in de samenwerking’, zegt Pascal. Hij werkte tien jaar in de reclame maar het op commando bedenken van creatieve concepten gaf op den duur te weinig voldoening. In 2011 nam hij ontslag om als selfmadeart-director verder te gaan. Met Arno deed hij daarnaast ook nog modellenwerk, onder meer in Istanbul waar ze een tijdje woonden. Na terugkeer in Nederland startten ze in 2013 met PAAR, dat inmiddels behoorlijk aan de weg timmert. Arno: ‘Langzamerhand worden we erkend en herkend, zijn we niet meer die twee snotneuzen.’
Spanningsveld
Ze weten alles van het soms ingewikkelde spanningsveld waar creatieve onafhankelijken mee te maken hebben. Ze willen iets moois maken en trouw zijn aan hun idealen als kunstenaar, maar ze moeten ook rekening kunnen houden met de wensen van commerciële opdrachtgevers. Pascal: ‘We vinden onze vrijheid natuurlijk belangrijk, de balans tussen geven en nemen moet uiteindelijk wel kloppen. Dat lukt ons aardig, mede dankzij het modellenwerk dat we nog steeds doen. We willen geen energie steken in werk dat we niet leuk vinden.’
Arno, lachend: ‘Als het goed gaat, doen we boodschappen bij Ekoplaza, anders gaan we naar de Aldi.’ Dan, serieus: ‘We leggen de artistieke lat hoog voor onszelf en proberen onze klanten – zonder arrogant te zijn - duidelijk te maken dat er soms veel tijd nodig is om iets moois te maken.’
De mooiste klus? Daar hoeven ze geen moment over na te denken: de campagne ‘Only for gold lovers’ voor fabrikant Del Monte. PAAR liet een gouden ananas fonkelen als een juweel op fraaie zwart-witfoto’s die in alle bushokjes in Nederland te zien waren. De campagne trok wereldwijd de aandacht. Pascal: ‘Het was een opdracht naar ons hart: onorthodox, niet te veel bemoeienis van de klant, niet te veel voorwerk… en veel waardering achteraf.’
Dubbelrol
Die energie is hard nodig om je te blijven ontwikkelen, en dat is precies wat ze willen. Waar ze over vijf jaar staan? Pascal droomt stiekem over een expositie in een mooie galerie. Arno wil de inspiratie blijven zoeken en daarvoor als het nodig is nieuwe plekken ontdekken. ‘En we zijn over vijf jaar sowieso nog een paar!’ Pascal: ‘We hebben nooit gedoe door die dubbelrol. En als er toch een keer een meningsverschil is, vechten we het thuis uit. Daar merkt de klant helemaal niks van.’