Ondernemersverhalen pijlsweerd - oudenoord
Verhalen overzicht

Eigentijds ondernemen

De ondernemer en zijn social media

Wist je het al? Dankzij internet ben je de uitgever van jouw hoogsteigen superleuke bedrijfsinformatie. In marketingtaal heet dat Content. Maar mensen gaan niet alles wat je blogt, tweet, instagramt of facebookt vanzelf delen, liken en van commentaar voorzien. Te veel bedrijven maken namelijk de fout om alleen maar reclame te maken en op hun eigen borst te slaan via social media. Dat is dus slechte content. Zo maak je niemand blij en krijg je geen volgers. Opvallende en onderscheidende content is het devies. Deze regels en tricks helpen je daarmee.

Datum: Jaargang 01 | Nummer 01
Tekst: Gerrit-Jan Heerschop
Beeld: Nadine van den Berg

 
Delen
Gerrit Jan Heerschop

Vanuit het merk
Vraag je als eerste af: wat wil je over je bedrijf of dienst vertellen? Dit kun je doen aan de hand van de 4 B’s: Bewijs, Beleving, Belofte en Behoefte. Denk gewoon aan praktische zaken waarmee je jezelf onderscheidt, bijvoorbeeld: hoogopgeleid personeel. Is dat hoogopgeleide personeel een Bewijs van je kwaliteit of service? Een Beleving rondom je merk? Een Belofte? Of voorziet dit in een Behoefte? Opleiding schaar ik in dit geval onder Bewijs. Denk nu creatief na: welk facebookbericht, tweet of filmpje levert dit op? Ik denk bijvoorbeeld aan een foto met als bijschrift: “Wij feliciteren onze Saskia met het behalen van haar diploma social media marketing” of “Pas op: Morgen zijn alle verkoop medewerkers weer op training. Ze gaan u overmorgen weer te lijf ;-)”

Nog eentje:
Bij kapsalon Barbier Rogier in Bussum kun je lekker op de bank Playstation spelen via een groot scherm. Dat is Beleving, toch? Denk nu creatief na: Welke Facebook of Twitter posting of Filmpje levert dit op? Deze dus:
 “Yo! Damian haalde zojuist de high score in Badland. En z’n haar zit ook goed.”
Zo kun je dus met 4 B’s alle uniekeeigenschappen van je bedrijf of dienst vertalen naar leuke content. Bewijs, Beleving, Belofte en Behoefte!
 
Wees net als in een café of op een feestje een prettige en geloofwaardige gesprekpartner. Goede content kan daardoor heel veel teweeg brengen: je kunt je product verkopen, nieuwe klanten aantrekken, klanten voorlichten over een actie, aankoop of beslissing, weerstand wegnemen, issues adresseren, een verhaal vertellen, buzz creëren, een fanbase bouwen en zorgen voor inspiratie bij klanten, relaties en stakeholders.

Content regels
 
1) Je informatie moet Waar, Leuk en/of Interessant zijn
2) Deel, los op. Ga niet verkopen (nu ja, 1 op de tien keer)
3) Wees origineel vanuit je vakinhoud
4) Laat zien, vertel niet alleen
5) Inspireer anderen en wees tegelijk concreet
6) Maak keuzes, niet alles is nodig
7) Vraag het je klanten!

Gerrit-Jan Heerschop is reclamemaker en kenner van Social Media en Online Marketing. Met zijn bedrijven Heerschop Online en Héé! Communicatie & Creatie helpt hij ondernemers en bedrijven om meer uit hun online aanwezigheid te halen.

Utrechtse Zaken is tot stand gekomen met financiƫle ondersteuning van het Ondernemersfonds Utrecht