Wie door de Nederlandse steden loopt, ziet overal hippe koffietentjes en trendy espressobars maar op het gebied van thee gebeurt er weinig. En dat is eigenlijk heel gek, want ons land heeft een rijke theegeschiedenis. Een doorn in het oog van Eric Mahob, die met zijn onderneming Camellia Discovery thee terug wil brengen in het Nederlandse straatbeeld. Te beginnen in Utrecht.
Datum: 22-10-2018
Tekst: Peter Bronsgeest
Beeld: Nadine van den Berg
’Als je weet wat je drinkt en hoe het wordt gemaakt, dan kan je het pas echt waarderen...’
Toen Mahob nog in zijn geboorteland Kameroen woonde, was hij al gek op thee. Niet alleen omdat koffie er te duur was, maar vooral ook omdat hij zag hoe het mensen verbindt en omdat elk kopje thee zo zijn eigen verhaal heeft. ‘Het is niet alleen een drank, het is een manier van leven’, vertelt hij. Deze fascinatie nam Mahob mee naar ons land, waar hij zich in de Nederlandse theecultuur verdiepte. ‘Die kent een lange geschiedenis, maar lijkt nu een beetje verdwenen. Ik begon al snel een netwerk op te bouwen van theeliefhebbers. Hier, maar ook in de landen om ons heen, waar thee een veel grotere rol is blijven spelen. Daar zijn grote merken en festivals. En zo ontstond bij mij de wens om ook in Nederland de theecultuur nieuw leven in te blazen…’
Eigen theelab
Met dat doel voor ogen volgde Mahob aan de International Tea and Coffee Academy de opleiding tot theesommelier. Hij leerde er alles over theesoorten, theesmaken, theeceremonies, theemelanges, food & tea pairing [het doen van theesuggesties bij een gerecht in een restaurant, red.] en zelfs theecocktails. En al die kennis past hij nu toe in zijn eigen theelab, in Lou Oudenoord. Een ruimte vol kleurrijke potjes, kopjes en kannen, waar hij zijn eigen melanges maakt, waar hij experimenteert met nieuwe technieken en waar hij vooral heel veel proeft. Hij beschikt er ook over een grote ruimte om workshops en proeverijen te geven. ‘Ik wil mensen in de eerste plaats een mooie ervaring bieden,’ legt hij uit. ‘Als je weet wat je drinkt, waar het vandaan komt en hoe het wordt gemaakt, dan kan je het pas echt waarderen.’
Theelounges
‘In de reguliere horeca is thee ondergewaardeerd. Een vriendin van mij had ergens heerlijk gegeten, alles goed verzorgd, tot ze aan het eind een theezakje in een kop water kreeg voorgeschoteld. Wat een verschrikkelijke manier om zo’n mooie avond af te sluiten,’ vindt Mahob, die met zijn bedrijf Camellia Discovery het product thee weer serieus op de kaart wil zetten. ‘Ik werk nu aan een webshop, waarin ik alle theesoorten en accessoires wil verkopen die ik tijdens mijn workshops gebruik. Maar ik heb grotere plannen. Eigen theelounges opzetten bijvoorbeeld, op plekken waar veel mensen komen, maar waar je ook rust kunt vinden. Het liefst wil ik in Utrecht beginnen, maar vervolgens stap voor stap de rest van Nederland veroveren. Lounges waarin je op je gemak van thee kan genieten en waar ik ook weer nieuwe theesommeliers op kan leiden. Mijn droom is dat als mensen straks aan Nederland denken, ze niet alleen aan kaas denken, maar ook aan thee.’
Camellia Discovery, Oudenoord 330 Utrecht
Meer weten? www.camelliadiscovery.com